Direktlänk till inlägg 17 februari 2011
Kraven på att trafikkorsningen i Åsbo där riksväg 68 och Get Johannas väg möts, har framförts mer än en gång. Länge visade dock inte Trafikverket, dåvarande Vägverket något intresse.
Nu har dock en förstudie gjorts av området. Det är Tina Rosendal och Anders Sellner på bolaget Vectura i Borlänge, som haft i uppdrag att titta på korsningen och vilka möjligheter det finns att i första hand göra den trafiksäkrare.
För att korsningen är olycksdrabbad är det ingen som nekar till. Sedan 2003 har fem polisanmälda olyckor rapporterats. En av dem var svår.
Det som kanske ändå är mest besvärligt är avsaknaden av en gångväg från handelsområdet till fritidsområdet med tillgång till skidåkning, gocart, alpint och golf.
Hastigheten på trafiken i området är dessutom gaska hög.
En trafikräkning från 2006 visar att korsningen trafikeras av 9530 fordon per dygn. Av dessa är 1100 tung trafik.
Men i takt med att handelsområdet ökat i intresse och etableringar och det finns mer tomtmark att bygga och etablera handel på, så kommer trafiken i området troligtvis att öka ännu mer.
För att då kunna erbjud gående en trygg och säker promenad över riksvägen finns förslag på en gång- och cykelbro. Men ett sådant bygge skulle blir dyrt. Inte minst för att markförhållandena gör det svårt att bygga.
Totalt finns i förstudien fem olika alternativ, beroende på om det ska byggas en bro eller inte och var i korsningen den då ska ligga.
I övrigt handlar det om att bygga om hela korsningen till en cirkulationsplats.
- Det kommer att förbättra trafiksituationen. För oskyddade trafikanter vore det också önskvärt med en bro eller port. Men utifrån geografins beskaffenhet och nivåskillnaderna och den stora risken för smittrafik är det inte realistiskt med bro, menar kommunalrådet Lars Isacsson i kommunens yttrande.
Han förordar därför det alternativ som innebär en rondell och en gångpassage söder om själva rondellen som byggs så att det blir en mittrefug i mitten, där gångaren kan vänta på att det blir fritt att gå.
Ombyggnationen enligt detta förslag väntas kosta mellan 3,5 och fem miljoner kronor.
I Länstransportplanen för Dalarna län finns medel avsatta för en investering tillika ombyggnad i år för tre miljoner kronor.
Tiden för att ge synpunkter gick ut på måndagen. utöver Avesta kommun har också Mellansvenska Handelskammaren gett ombyggnationens sitt stöd.
- Nu ska vi sammanställa yttrandena och ta ställning till hur vi går vidare, säger Marcus Danielsson på Trafikverket. Finns det bara pengar så skulle det kunna flyta på.
Men de tre miljonerna lär ju inte räcka?
- Nej, där måste också en granskning av regionplanen och eventuell omdisponering utifrån behov och prioritet göras i så fall.
När kan ett besked om hur Trafikverket ställer sig bli klart?
- Det borde vi kunna ha klart till mars. Säger vi då ja, är det väl oklart om vi ändå hinner bygga om korsningen redan i år.
Ett redan kraftigt försenat tåg från Stockholm till Mora blev stående ett par timmar mitt i natten mellan Avesta och Hedemora. Orsaken var ett lokfel. Ett par hundra passagerare fanns ombord. Sedan tåget bogserats tillbaka till Avesta-Krylbo fick p...
Därför passar det bra, tycker han, att visa dem i Verket som brukar vara en konstnärlig arena. Motorcyklarna får också en intressant industrihistorisk inramning i de dunkla järnverksmiljöerna. Det är kommunen som hyr ut Verket för olika evenemang. -...
Läkare, som bedömer att patienter som har skjutvapen och som det av medicinska skäl finns en risk för ska skada sig själv eller andra, måste omedelbart anmäla det till polismyndigheten. Det fastställer Socialstyrelsen, som granskat ett fall i Avesta ...
Det hände i april 2009 då Avestabon körde en MC utan registreringsskylt i Arboga. Det upptäcktes av en polisinspektör som signalerade att han skulle stanna. Men istället försökte MC-föraren köra ifrån polisen. Polisen körde efter i 14 kilometer. Hast...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
|||||||||
|